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Enguerrand-Friedrich Lühl, L'œuvre pour piano Volume 16

Enguerrand-Friedrich Lühl-Dolgorukiy, piano

POL 136 160

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Enguerrand-Friedrich Lühl

Tarentelle LWV 260 

Ballade n°14 LWV 264 

Sonate n°12 LWV 266 

"Evocation" LWV 268 

Valse LWV 269 

Berceuse LWV 270/1 

Valse LWV 270/2 

Intermezzo LWV 271
6 fugues en mineur LWV 272

   
 

Lühl-Dolgorukiy Vol. XVI

Ce disque est le seizième volume des seize CD prévus pour l’intégrale des œuvres pour piano seul de Lühl. Il rassemble les premières œuvres (dans la suite chronologique directe des premiers CD), écrites juste après la fin de sa formation au Conservatoire National de Paris. Lühl compose à la table et n’a pas besoin de support instrumental pour se retrouver dans son monde de sons et de rythmes. Cependant, pianiste, il ne peut s'empêcher de répéter certains passages pour commencer à les travailler au clavier. Après dix ans d’études d’harmonie et de contrepoint, son travail est abouti. Ainsi avait-il déjà pensé, enfant, à composer sans relâche pour apprendre, mais pour plus tard, une fois qu’il aurait acquis les outils nécessaires, "ne plus faire de fautes d’écriture et de structure ni d’étourderies de jeunesse", puis à remanier toutes ses oeuvres de jeunesse pour les raccorder avec les oeuvres dites "correctes". Ainsi, il réalisa son projet sur des années, revisitant pièces pour piano, musique de chambre et symphonies en les réécrivant entièrement et ne gardant que le thème principal de manière à constituer à travers son catalogue, une unité, une cohésion stylistique et musicale. Chaque future oeuvre s’inspire de la précédente, créant ainsi un fil conducteur.
Son catalogue est considérable et regroupe déjà près de 310 opus (LWV = Lühl-Werke- Verzeichnis, "catalogue des œuvres de Lühl "), dont dix symphonies, quatre concertos pour piano, diverses pièces pour soliste et orchestre, des poèmes symphoniques, de la musique de chambre... et pas moins de 190 pièces pour piano. Son opéra Unvergessen (Inoubliable) en trois actes sur un drame historique a été créé en janvier 2004 à Bolzano, capitale du Tyrol du Sud italien (10 représentations).
L’Association Vauban lui a commandé une série d’œuvres commémoratives pour célébrer l’année des 300 ans de la mort du Maréchal en 2007 : un requiem In memoriam Vauban, le poème symphonique La Chamade sur l’ouvrage Traité d’attaque des places en douze temps, une symphonie de chambre pour orchestre à cordes, un quatuor à cordes, illustrant des lettres originales de Vauban, une Suite Royale pour corde ou flûte seule.
Lühl reste un compositeur foncièrement classique, suivant la tradition des contemporains de Brahms, Tchaïkovski, Rachmaninoff ou Scriabine. Fortement attaché à la symbolique, ses pièces libres portent souvent des titres énigmatiques et méditatifs. Lühl est un "international", se sentant, peut-être par ses origines familiales, artistiquement slave et germanique. Outre des transcriptions et des pièces individuelles, son catalogue pour piano seul comporte neuf sonates, onze ballades, une trentaine de moments musicaux, une trentaine de préludes, des valses, des études et des cycles d’œuvres. Pendant des années, il a préparé en tant que pianiste l’intégrale des oeuvres d'Alexandre Scriabine. Ensuite, c’est à Serge Rachmaninov qu’il dédie son engagement pianistique avec toute son énergie en cherchant des œuvres nouvelles et inédites. Lühl-Dolgorukiy est un artiste complet. Grand amateur d’Art Nouveau, de peinture impressionniste et d’architecture de la Renaissance italienne, il est également l’auteur de nombreuses œuvres littéraires en trois langues dans les thématiques les plus diverses (essais, romans à caractère historique, philosophique, futuriste ou dramatique, recueils de poésies, ouvrages scientifiques musicologiques, nouvelles...). Il travaille en collaboration avec les éditions phonographiques POLYMNIE pour l’intégrale de l’enregistrement de ses œuvres.

Elena Ossipova


Tarentelle LWV 260
Composée entre le 26 et le 30 mars 2016, c’est la deuxième courte pièce de caractère de son catalogue d’œuvres intitulée ainsi.

Ballade n°14 LWV 264
Cette œuvre fut composée du 9 au 12 octobre 2016. D'un souffle épique dans ses deux thèmes, l’un chromatique, l’autre diatonique, elle surprendra par l’originalité de sa forme-sonate avec une partie de développement rapide et passionnée et une réexposition tronquée terminant en apothéose finale.

Sonate n°12 LWV 266
Comme toutes ses sonates, celle-ci sera également écrite en un seul mouvement – suffisamment difficile pour d’ailleurs se limiter à un seul mouvement ! Son côté enjoué ternaire rappellera la première sonate LWV 67 [POL 103 106], la preuve que Lühl cherche toujours à rester fidèle à son style esthétique d’origine. L’œuvre date du 20 janvier/2 février 2017.

" Evocation " LWV 268
La progression de ce morceau très contrapuntique et nostalgique, composé en une seule journée (17 février 2017), fait perdre la notion du temps en l'écoutant".

Valse LWV 269
Une petite pièce de salon datant du 20 avril 2017, sans prétention, rajoutant une pierre à l’édifice de son cycle de quelque 40 valses pour piano !

Deux pièces LWV 270
La berceuse, datant du 10 août 2017, est suivie d’une valse, respectant le rapport entre les tonalités des deux morceaux. La valse fut écrite plus tard, le 14 septembre de la même année.

Intermezzo LWV 271
Pièce bien plus élaborée dans sa structure et ses finesses contrapuntiques que les précédentes œuvres, sa progression en arche, culmine vers les deux tiers et diminue jusqu’à la toute fin dans les graves. Le thème, initialement conçu plusieurs mois auparavant, a mis du temps à pouvoir être écrit, faute de temps, tout simplement. Il fut écrit entre le 19 et le 21 janvier 2018.

6 fugues en mineur LWV 272
Œuvre maîtresse de cet album, ce cycle de fugues, composé, comme toujours, à la table, entre le 2 décembre 2017 et le 8 février 2018, fait ici référence à un autre cycle composé bien plus tôt, les six préludes en mineur LWV 33 [POL 151 990]. En effet, il complète la précédente série pour créer un nouveau cycle plus élaboré de préludes ET fugues dans la même tonalité. Chaque couple d’œuvres est écrit dans la même tonalité et utilise exactement le même matériau thématique pour davantage contribuer à l’unité stylistique de chaque volet. Il est pour cela recommandé d’écouter les deux disques à la suite pour mieux se rendre compte à quel point le compositeur a cherché à mettre l’accent sur ces détails.
La sixième fugue à deux sujets comporte une originalité supplémentaire dans sa construction. L’auteur a pour cela écrit une note en début de partition juste en-dessous du titre, précisant que, en raison de sa grande longueur récapitulant tous les thèmes des fugues précédentes, il l’a écrite de sorte à pouvoir faire une coupure supprimant 5 pages sur 7 si le cycle des fugues est combiné avec le cycle des préludes adéquats. Ceci évitera de trop s’appesantir sur la dernière fugue finale en conservant la courte durée de chaque pièce.


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This recording is the sixteenth volume of at least sixteen CDs planned as Lühl’s complete works for piano solo. This is “a moment of great happiness in my life”, he says, although sought after by everybody, and he lacks time for himself and composing.
Lühl composes while sitting at the table and does not need any instrumental support to find harmony, sounds and rhythms because he hears them in his head. However, as a pianist he cannot resist playing certain passages he has just written just for pure digital pleasure and satisfaction. He has never changed his way of working. After ten years of studies in harmony and conterpoint, his training was complete. Since childhood, he always knew he would spend every moment composing once he acquired the necessary tools to do so. And so, he completed his project over the years revisiting his piano pieces, chamber music and symphonies by rewriting them entirely and only preserving the main thematic elements, so as to create unity with stylistic and musical cohesion throughout his catalogue.
At the same time, he continues to compose new pieces. Each future work is inspired by the previous one, creating the thread that runs though time and space in his music. Each written piece is a witness, a page from a diary to be decoded by the listener. Lühl composes directly on paper without any drafts. His intellectual work goes like Arnold Schönberg wrote : "the music runs through his head while walking or giving class, or even riding his bicycle...!" And often in addition to the work, “the inspiration comes while writing”. Once a musical sequence is clear in his head he only has to write it down. He works very quickly and his catalogue is quite large given his young age and already includes 310 opuses (LWV= Lühl-Werke-Verzeichnis, in English ‘Lühl’s composition catalogue’), comprising ten symphonies, four piano concertos, various pieces for solo and orchestra, symphonic poems, chamber music, ... and at least 240 pieces for piano. His opera “Unvergessen” (“Unforgotten”) in three acts based on a historical drama was performed ten times in January 2004 in Bolzano, the Tyrolean capital of Northern Italy.
Several years ago, he started working with the “Vauban Association” to compose commemorative works on the great French Marshall de Vauban (1633-1707) for his tercentenary which was celebrated in 2007. He was in charge of the musical part and composed four great pieces: a string quartet, a Requiem in memoriam Vauban, a symphonic poem entitled la Chamade for choir and orchestra which illustrates Vauban’s essay on the attack and defence of fortified citadels, and a suite for solo string entitled Suite Royale (‘King Suite’) honoring the memory of Louis XIV.
His pieces for piano are organized in cycles in accordance with his desire for unity throughout his work. He refuses “unusual” commissions (e.g. clarinet and flute, accordion and piano...), and by definition, all that is not useful for his purposes. He writes at the moment of inspiration and for stylistic unity. Eventually, his ultimate goal is to leave to posterity a cultural patrimony of quality as well as an entity which has witnessed his artistic processes during these years of creativity. Even in the choice of the nomenclatura, the construction of the work and its topic, Lühl remains a classical composer, following in the tradition of Brahms, Tchaikovsky or young Rachmaninoff and Scriabin, avoiding therefore overly extravagant experiments. Strongly attached to symbolism, his free pieces often carry enigmatic and meditative titles. Having finished a double training in piano and conducting at the Conservatoire National de Paris in 1995, he never went back to it as a teacher, as so many do. Lühl is an international musician, but he also feels, because of his family roots, closely connected to the Slavs and Germans. His music “lasts”, takes time to expand during long progressions. “Every work is a variation of the previous one with all its own innovations; the entire work of an artist actually is just a variation, a reflexion of his personality. [...] One has to find oneself through Beauty which one has to seek and find as one’s own Truth. It’s only like this that we can create our own style and our own musical personality, by using reflexes to formulate that which we like in our pieces. It’s in finding ourselves through music that we are capable of moving the listener, this silent judge who contributes to insuring a work’s perenity.”
Besides transcriptions and individual pieces, his catalogue for piano alone includes ten sonatas, eleven ballads, thirty musical moments and about forty preludes, waltzes, etudes and suites. Today, he dedicates his piano activity to Serge Rachmaninoff with all his energy, researching new and unedited works and recording them for Polymnie.

Lühl is an accomplished artist: an enthusiastic amateur of French Art Nouveau, the impressionist painters and Italian Renaissance architecture. He is also the author of several essays, short stories and novels on philosophy, history, science-fiction as well as poetry and scientific works on musicology. His recordings are available at the music label POLYMNIE, for which he already recorded several works of his own, conducting an orchestra for his Fifth Symphony (POL 150 657), or playing the piano, and also seven CDs of piano pieces by S. Rachmaninoff. He is planning to record his entire work (about 55 CDs).


 

Polymnie

 

Tarantella LWV 260
Composed between March, 26 and 30, 2016, it’s the second piece from his catalogue named after the famous Italian dance.

Ballad #14 LWV 264
This epic work carries the data 9-12 October 2016. Its two themes are contrasted, one being chromatic and the other diatonic, but they nonetheless follow one another in one smooth and fluid motion, creating great aesthetic continuity for the piece’s expressivity until the final climax at its very end.

Sonata #12 LWV 266
Like all his other piano sonatas, this one is also written in one movement – and by far difficult enough to be technically self-sufficient in one movement! Its style reminds one of the First Sonata LWV 67 [POL 103 106], a clue whereby Lühl always tries to remain faithful to his original musical style. It’s been written from January 20, to February 2nd, 2017.

" Evocation " LWV 268
Written in only a few hours on February 2017, the musical progression of this most elaborated work, it makes the listener forget about time.

Waltz LWV 269
One of his around 40 other waltzes completing his catalogue of works for piano, written on April 20, 2017...

Two pieces LWV 270
The Lullaby [August 10, 2017] is followed by another short waltz [September 15, 2017], respecting the tonalities between the two pieces.

Intermezzo LWV 271
Far more complex in its structure, featuring many counterpoint finesses, its fluid musical progression culminates in a short climax after receding like a tide towards the end, losing itself in the lower part of the piano. The theme was initially conceived many months prior to its composition, but due to lack of time, it had to wait its turn until Lühl could make something decent out of it. The work dates January 19-21, 2018.

6 fugues in minor LWV 272
This cycle of fugues is the cornerstone of the musical journey through Lühl’s works for piano in this album. Composed, as always, at the table between December 2nd, 2017 and February 8th, 2018, the whole cycle is supposed to complete another cycle of preludes LWV 33 [POL 151 990] written in the same minor mode. Therefore, its tonalities have been preserved as well as the original themes from the preludes which he developed into fugue themes to complete the “prelude & fugue” couples. One therefore can only recommend listening to both cycles in a row for a better understanding of his intention.
The last fugue, beyond developing a double theme of its own, features a most complex development, which can, according to the composer’s instructions, optionally be skipped entirely by moving from the cadenza at the end of page 1 directly to the end of the last page; this will allow to considerably shorten the work and make it last as long as the previous fugues, and so adopting proportions allowing it to more accurately fit into the “double cycle” of short and well-balanced preludes & fugues.


Polymnie


Lühl-Dolgorukiy travaille en collaboration avec les éditions phonographiques Polymnie pour l’intégrale de l’enregistrement de ses œuvres. Sont déjà disponibles ses quatre premiers Quatuors à cordes (POL 480 243 et POL 480 364), le Requiem Vauban (POL 790 344), sa cinquième Symphonie sous sa direction (POL 990 361) et de nombreux CD Rachmaninoff, dont le deuxième Concerto pour piano op. 18 et la Rhapsodie sur un thème de Paganini dans une réduction pour deux pianos de l’auteur. Notons aussi un travail considérable avec l'édition des oeuvres de John Williams Star Wars, (POL 151 686) Harry Potter, (POL 105 109) Jurassic Park, (POL 108 115).....d’autres albums sont en préparation.

Lühl's recordings are available at the music label Polymnie, for which he already recorded several works of his own, conducting an orchestra for his Fifth Symphony (POL 990 361), or playing the piano, and more recently a CD of piano pieces by S. Rachmaninoff and the Rhapsody on a theme by Paganini as well as the Second piano concerto op. 18 (POL 150 865), also several CD by John Willams, Star Wars, (POL 151 686) Harry Potter, (POL 105 109) Jurassic Park, (POL 108 115).. Lühl is planning to record his entire work (about 50 CDs).




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